Ana Sayfa » Yayın Arşivi » Türk Otolarengoloji Arşivi » 1984 » İşitme Kaybı ile Konuşma Bozukluğu Olan Çocukların Rehabilitasyon İlkelerinin Dünü, Bugünü, Yarını
 

İşitme Kaybı ile Konuşma Bozukluğu Olan Çocukların Rehabilitasyon İlkelerinin Dünü, Bugünü, Yarını

Şenocak F., Özek H., Dönmez A.

Bugün, özürlü insanlara karşı gösterdiğimiz tepkileri daha iyi anlamak için çok eski çağlara dönmek gerekir. Antropologların incelemelerine göre ilkel toplumların çoğunda yaşaması için başkasına bağımlı olan kişi yok edilirdi. Kutsal kitaplarda hasta ve sakatlara merhametle davranılması gerektiğinin belirtilmesinden sonra dinî kurumlar bu tür kişilere dönük sosyal yardım çalışmalarının öncülüğünü yapmışlardı. Felsefe ve bilimin gelişmesi özürlü insanlara karşı gösterilen tutumun değişmesinde büyük rol oynamıştır. Bazı kişilerin özürlerine rağmen değişik olanlarda seçkinlik göstermeleri toplumun inancını olumlu yönde değiştirmiştir. 7. yüzyılda St. John’un yetişdiği anlaşılabilecek şekilde konuşmayı başaran bir sağır-dilsiz çocuk mucize olarak kabul edilmiştir. 16. asırda İspanya’da Benedikten rahip Pedro Ponce de Lèon (1520 - 1584) tarihte sağırların ilk öğretmeni olarak kabul edilir. Diğer bir Benedikten rahip olan Juan Pablo Bonet (1620) bugün bile Avrupa ve Amerika’nın bazı ülkelerinde kullanılmakta olan sağırların eğitimine ait ilk bilinen ders kitabını yayınlamıştır. 1680’de George Dolgarno ilk defa komple parmakla konuşma alfabesini icat etti. 1755’de Abb de Lepee Fransa’nın ilk sağırlar okulunu kurdu. Konuşma metodunun babası olan Alman Sommel Heiniche (1727 - 1790) Sağır - dilsizlerin işiten çocuklar gibi eğitilebileceğini ileri sürdü. İngiltere’deki ilk sağırlar okulu 1760’da Edinburg’ta Thomas Broiswood tarafından kuruldu. Amerika’da Thomas Hopkins Collandet (1787 - 1851) Hatford kasabasında 1817’de ilk sağırlar okulunu kurdu. 1864’de Washington’da açılan Collandet Kollege’in en belirgin özelliği dünyada ilk kez üniversite seviyesinde oluşudur. Alexander Graham Bell tarafından kurulan Wolta bürosundaki kitaplar dünyanın en büyük koleksiyonudur. Sağırların eğitimini mecburi tutan ilk ülke 1817'de Danimarka'dır. 1984'de sağır bir çocuk için okula başlama yaşı iki olarak kabul edilmiştir. Türkiye'de ilk sağır-dilsizler okulu 19 Eylül 1889'da Grati Efendi tarafından İstanbul'da açılmıştır. Bugün sağır-dilsiz okulları sayısı 17'yi bulmuştur. Ayrıca normal ilkokullar içinde öğrenimine devam eden ağır işitenler sınıfları kurulmaktadır. Ayrıca üniversiteler bünyesinde özellikle okul öncesi eğitimi içeren işitme özürlü çocuklar eğitim merkezleri mevcuttur.

Türk Otolarengoloji Arşivi 22 (Supl.)/71

Ara İstanbul KBB BBC Uzmanları derneği ve TKBBV ortak bilimsel toplantısı
Kozyatağı Hilton Otel
6
2017
Nis 3. İLKBAHAR TOPLANTISI
Belek/Antalya
12
2018
Ağu 3.ERA-SUMMIT
Kiev/Ukrayna
28
2018
Eki MEDITRIO 3
Girne/KKTC
4
2018
KBB Dernek   | KBB Yeterlik Kurulu   | Kullanım Şartları
 LookUs & Online Makale